Esti freelancer / antreprenor la inceput de drum, mic intreprinzator, ai  o firma – PFA sau SRL doresti sa infiintezi una si vrei sa stii de la inceput care sunt avantajele si dezavantajele.

In acest articol vă voi face o scurtă prezentare despre contabilitate. Ce e bine sa cunosti inainte de a lua o decizie, si care ar fi volumul de munca la care sa te astepti. E bine sa stii de la inceput daca poti sa faci documentele singur sau e recomandat sa ai un contract cu un experi contabil pentru operațiunile legate de contabilitate.

 

Hai să discutam mai in detaliu despre afacerea ta

Introducere în contabilitate

Conform legii, contabilitatea este obligatorie– indiferent de forma de organizarea a afacerii – SRL sau PFA, II (intreprindere individuala), etc.

Daca esti la la inceput – esti tentat sa alegi calea mai simpla – PFA.

Ai aflat poate de la prieteni sau de pe internet, ca este mai simplu sa administrezi un PFA decat un SRL.

Toata lumea iți spune că pentru contabilitate trebuie doar să completezi un registru de încasări și plăți – denumirea oficială este Registru Jurnal de Încasări și Plăți și că odată pe an va trebui să depui o declaratie – DU – Declaratie Unica. 

Vei realiza dupa ce vei porni afacera că lucrurile nu stau chiar așa de simplu.

Contabilitatea presupune nu numai simpla completare a registrului de incasări și plăți , trebuie să ții cont de legislația referitoare la taxe și impozite, să ții seama de ce cheltuieli sunt sau nu deductibile pentru a putea calcula corect impozitul, de ce poți deconta pe firmă sau nu. Va trebui să depui declarații trimestriale și anuale în cazul că vei avea angajați sau vei avea un cod de TVA.

Va trebui să faci și un inventar anual care presupune alte formulare, adica birocratie.

După o perioadă vei constata că nivelul de complexitate pentru contabilitatea unui PFA este asemănător cu contabilitatea SRL.

Daca ai ales sa ții singur contabilitatea fără a avea o pregătire și experiență corespunzătoare te vei lovi destul de rapid de probleme și vei lua decizii – probabil neintenționat – care te vor costa bani. 

Până la urmă vei avea nevoie de un expert contabil care să te ajute la contabilitate – cel putin pentru o verificare trimestrială a actelor, să te ajute cu declaratiile, cu angajații, etc.

Comparație între PFA și SRL

Dacă vrei sa afli mai multe, în continuare o prezentare mai tehnică, sub formă de comparație între cele 2 sisteme – PFA și SRL, referitor la principalele documente folosite în contabilitate si cele mai comune declaratii. 

Sistem contabil PFA SRL
Sistem contabil Contabilitate în partidă simplă - obligatoriu sau Contabilitate in dublă partidă – opțional Contabilitate în dublă partidă – obligatoriu
Registre obligatorii Registru Jurnal de Încasări si Plăti / Registrul Inventar Registru Jurnal / Registrul Inventar / Carte Mare
Inventariere Da - Obligatoriu - cel puțin odată pe an Da - Obligatoriu - cel puțin odată pe an
Situații financiare anuale (Bilant ) Nu e cazul Da
Expert contabil - întocmire bilanț Nu e cazul Da - contract colaborare sau angajat
Documente comune pe economie Da Da
Declarații
Angajați - declarații Da - D112 - lunar Da - D112 - lunar
TVA - cod special servicii EU Da - D391 si D390 când sunt facturi Da - D391 si D390 când sunt facturi
TVA - depășire plafon sau prin opțiune Da - D300, D390, D394 - lunar sau trimestrial Da - D300, D390, D394 - lunar sau trimestrial
Impozit pe venit Nu e cazul Da - 1% cu angajați sau 3% fără angajați - D100 - trimestrial
Impozit PFA Da - Declarație Unică - DU - anual Da - DU - pentru dividende
Contribuție asigurări sociale Cuprins în DU pentru titular sau in D112 pentru angajați Cuprins în D112 pentru angajați
Contributie asigurări sociale de sănătate Cuprins în DU pentru titular sau în D112 pentru angajati Cuprins în D112 pentru angajați
Contribuție asiguratorie pentru muncă Cuprins în D112 pentru angajați Cuprins in D112 pentru angajați

Concluzie

Diferențele între cele două forme de organizare pentru contabilitate sunt minime. 

PFA este o soluție bună la început de drum, dacă suntem singuri, avem un volum mic de documente pe lună – maxim 10 facturi de la furnizori – utilități, abonamente, reparații mici și 10 facturi către clienti.

Odata ce volumul activității va crește va trebui să ținem seama de limitările unui PFA – domenii de activitate, condiții legate de calificări, număr de angajați.

SRL – este o solutie  flexibilă. Putem planifica afacerea pe termen mediu / lung. Diferența principală este că va trebui să colaboram cu un expert contabil. Însă vom avea nevoie de un expert contabil și în cazul PFA – cel puțin pentru completarea declarației unice – DU, recomandabil fiind verificarea trimestrială. 

Cadrul legislativ aplicabil pentru contabilitate

Aici găsești principalele legi referitoare la contabilitate cu legătură directă în conținutul acestui articol. 

Normele contabile PFA

Ordinul nr. 170/2015 pentru  aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă.
Daca doresti sa il studiezi il poti gasi pe site-ul ANAF.

Normele contabile SRL

Legea Contabilitatii nr 82 / 1991.
Daca doresti sa il studiezi il poti gasi pe site-ul ANAF.

Inventariere

ORDIN Nr. 2861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea úi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor úi capitalurilor proprii

Daca doresti sa il studiezi il poti gasi pe site-ul ANAF.

Documente standard utilizate in contabilitate

ORDIN Nr. 2634/2015 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile

Daca doresti sa il studiezi il poti gasi pe site-ul ANAF.

Cum înființez o firmă nouă?

Tipurile de afacereIn Romania in momentul de fata putem sa ne deschidem afacerea sub doua forme mai des utilizate: PFA – persoana fizica cu variantele : persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala. SRL – societate cu raspundere...
firma-noua

Ce formă de societate să alegem – SRL sau PFA?

Ce trebuie să cunoaștem înainte de a ne porni o afacere ?In aceasta serie dedicata celor la inceput de drum in afaceri, voi incerca sa prezint cat mai succint posibil o serie de minime informatii pentru a putea lua o decizie informata. Aceste articole nu sunt scrise...

Conținutul și informațiile din acest articol sunt cu titlu informativ. Cadrul legislativ se poate modifica oricând.

Pentru a afla mai multe, te rog să mă contactezi fără nici o ezitare!

Pin It on Pinterest

Shares